Drie kennismakingsspellen voor in de klas

kennismakingsspellen klas school

Een nieuw jaar, een nieuwe groep kinderen. Voor een goede sfeer in de klas is het belangrijk dat de kinderen elkaar (beter) leren kennen. Hoe doe je dat? Met bijvoorbeeld deze drie kennismakingsspellen.

In de rij of samen

Het eerste spel van de drie kennismakingsspellen bestaat uit verschillende rondes. Iedere ronde krijgen alle kinderen een opdracht waarbij ze op volgorde in de rij moeten gaan staan of in groepjes gebaseerd op overeenkomsten (bijvoorbeeld de oudste thuis). Het fijne aan dit spel is dat het simpel is en toch kinderen stimuleert om te overleggen en samen te werken. Zo leren de kinderen op een speelse manier wat ze gemeen hebben met hun klasgenoten.

Enkele voorbeelden van opdrachten zijn:

  • Maak een groepje met de kinderen die dezelfde kleur ogen hebben.
  • Ga op alfabetische volgorde staan op basis van je voornaam.
  • Maak een groepje met de kinderen die op dezelfde manier naar school gaan al jij.
  • Ga op volgorde staan van het aantal talen dat je spreekt.
  • Ga op volgorde staan op basis van je verjaardag. Begin bij 1 januari en eindig bij 31 december.
  • Maak een groepje met de kinderen die evenveel broertjes en zusjes hebben als jij.
  • Maak een groepje met de kinderen die dezelfde sport doen als jij (kies er één).

Op zoek naar nog meer kennismakingsspellen? Neem hier een kijkje.

Dit of dat

De school-variant van dilemma op dinsdag. Verdeel de klas in twee gebieden en leg dilemma’s voor zoals hond of kat? De kinderen moeten kiezen voor één van de twee en aan die kant gaan staan. Daarna kunnen ze kort overleggen waarom ze voor die kant hebben gekozen.

Je kan simpel beginnen met bijvoorbeeld een dilemma zoals hond of kat, maar je kan het ook moeilijker maken door stellingen voor te leggen. Bijvoorbeeld: Alle kinderen moeten Engels leren. Ja of nee?

Enkele voorbeelden van dilemma’s zijn:

  • Binnen of buiten spelen.
  • In een dorp wonen of in de stad wonen.
  • Muziek maken of knutselen.
  • Tikkertje of verstoppertje.
  • Nooit meer op vakantie of nooit meer snoep eten.
  • Elke dag drie uur naar school moeten reizen of thuis les krijgen.

Wie ben ik?

Voordat je begint geef je ieder kind een klein briefje. Op dit briefje schrijven de kinderen iets over zichzelf, liefst iets dat maar weinig andere kinderen over hen weten. Daarbij schrijven ze hun naam. Als iedereen klaar is verzamel je de briefjes en gooi je ze samen in één bak.

Vanaf nu kan het spel beginnen. De kinderen worden verdeeld in groepjes van 3 à 4 en om de beurt wordt een briefje voorgelezen. Na het voorlezen overleggen de kinderen met elkaar van wie zij denken dat het briefje is. Dit antwoord schrijven ze op en na het aftellen laat ieder groepje zijn antwoord zien. Welk groepje heeft de meeste goed?

Afbeelding: Heart photo created by user18526052 – www.freepik.com

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.