Reflecteren kun je leren

evalueren

Ja hoor, daar ligt hij weer, de enorme berg nakijkwerk waar zeeën van tijd in gaan zitten. Natuurlijk moet je op de hoogte te zijn van het niveau van je leerlingen, maar waarom laten we de kinderen niet ook zelf eens reflecteren op hun product én proces?

Veel leerlingen werpen een vluchtige blik op het nagekeken werk. Bij opmerkelijke fouten zal er nog wat extra uitleg volgen, maar het merendeel gaat daarna weer verder met de nieuwe les. Bij deze manier van werken ligt de nadruk sterk op het product en niet op het proces. De ene leerling kan de hele les praten en toch maar twee fouten hebben, terwijl een ander er hard aan gewerkt heeft, maar wel tien fouten heeft.
Door te reflecteren op het product én proces raken de kinderen meer betrokken bij hun leerproces en leren zij deze te sturen.

Er zijn een heleboel manieren waarop je de reflectie op een activiteit voor een deel bij de leerling zelf kan leggen. Sommigen zullen wat oefening vereisen, maar met andere kan je direct aan de slag.

In één woord

Een korte, maar effectieve manier om de kinderen aan het denken te zetten is door aan het einde van de les de kinderen in één woord de les te laten omschrijven. Je kan hierbij focussen op één punt, zoals de werkhouding, samenwerking of de lesstof.

Smile!

Laat de kinderen een smiley ?????? bij hun werk zetten die uitdrukt hoe zij zich voelen over het gemaakte werk. Zijn ze er tevreden over, dan zetten ze een blije smiley bij. Vonden ze het erg lastig en denken ze dat het niet zo goed ging, dan zetten ze een verdrietige smiley bij hun werk.

De afgelegde route

Voor jonge kinderen kan een plaatje helpen iets beter te begrijpen. Laat jonge kinderen daarom hun werkproces tekenen met behulp van een landkaart. Bergen staan voor uitdagingen en moeilijke taken, hoe hoger hoe moeilijker! Een rivier staat voor vooruitgang, met de stroom mee gaan. Heb je hulp gekregen? Laat dit uitdrukken door het tekenen van een hulpmiddel als een brug, fiets of boot. Ben je verdwaald, heb je rondjes gelopen? Ben je twee keer op hetzelfde punt geweest?

reflecteren activiteit jonge kinderen

Maak de zin af

Als kinderen nog niet weten hoe ze moeten beginnen bij het omschrijven van hun leerproces, kan je gebruik maken van standaard zinnen. Dit zijn zinnen die de kinderen moeten aanvullen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door meerdere strookjes met zinnen te maken. De kinderen mogen er een kiezen en stoppen deze bij hun werk. Voorbeelden van zinnen zijn:

  • Ik ben blij met dit werk, omdat …
  • Ik vond het even lastig toen …
  • Terwijl ik bezig was met het werk voelde ik me vooral …
  • Ik moet nog even iets afmaken, omdat …

Say cheese!

Een leuke manier waarbij de kinderen echt betrokken zijn is het maken van foto’s tijdens de les. Terwijl de kinderen aan het werk zijn met de opdracht maakt de leerkracht foto’s of video-opnames van de kinderen. Aan het einde van de les krijgen de kinderen de foto’s of video’s te zien en kunnen ze uitleggen waar ze mee bezig waren en hoe het ging.

Woordspin

Om kinderen op elkaars werk te laten reflecteren kan je gebruik maken van een woordspin. In het midden schrijven ze waar ze op reflecteren, bijvoorbeeld de presentatie van Sander. Daaromheen schrijven de kinderen complimenten, tips en tops of bij een kunstwerk associaties die ze bij het werk krijgen.

Nog meer?

Ook op het internet veel activiteiten te vinden om te reflecteren, zoals deze reflectiehandreiking bij opdrachten van de SLO.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.