Vijf keer: wat leerkrachten denken tijdens oudergesprekken

oudergesprekken

De scholen zijn weer begonnen en met dat de vergaderingen, het nakijkwerk, de rapporten en natuurlijk: de oudergesprekken!??? Tijdens het voeren van deze gesprekken zal je vroeg of laat vast wel een van deze dingen denken…

1. Dus daar heeft ie het van!

Vaak zie ik de leuke of bijzondere karaktertrekken van kinderen terug in ouders. Gevoel voor humor, manier van praten, allerlei trekjes van de kinderen zie ik terug in de ouders. Zo zie je maar weer… de appel valt niet ver van de boom.

via GIPHY

2. Ieder kind is anders.

Ouders zijn vaak (lees: heel vaak) geneigd om de ontwikkeling van kinderen te vergelijken met de oudere broers of zussen. Tijdens gesprekken hoor je dan ook vaak: ‘Maar bij Marit zagen we dat…’ of ‘Als ik hem nu met Pieter vergelijk…’. En zo blijkt maar weer: ieder kind is anders, zelfs in hetzelfde huis.

via GIPHY

3. Natuurlijk, u zoon/dochter is ook geweldig, maar…

Soms lukt het me gewoon niet helemaal om de boodschap over te brengen. Af en toe wil je ouders echt iets duidelijk maken over hun kinderen, maar sommige ouders houden liever hun roze bril op.

4. Nee, het uitstroom advies voor u zoon of dochter (in groep 3!) heb ik nog niet.

Sommige ouders zijn er heel vroeg bij. Al in groep 3 proberen ze te informeren naar de verwachtingen voor hun kinderen. (Hoezo? U wilt hem of haar vast inschrijven?) Dus bij deze: in groep 3 zijn we nog niet bezig met het formuleren van de adviezen. Oh en nu we toch bezig zijn, diagnoses voor ADHD of dyslexie kan ik helaas ook niet stellen.

via GIPHY

5. Dit gesprek gaat nooit 10 minuten duren.

Bij sommige kinderen gaat het gewoon allemaal helemaal prima. Ze hebben het naar hun zin, kunnen goed meekomen en zijn gewoon lekker bezig. Bij deze kinderen vind ik het altijd lastig om het gesprek op gang te houden. Want wat houd je nog over als je alles hebt opgenoemd dat goed gaat?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.